USA – Massachusetts

un-child-rightsAmerika – USA
Csenge beszámolója egy Massachusetts-i kisvárosba kalauzol el bennünket. A cikk egy tipikus angolszász típusú iskolát mutat be nekünk.

Kindergarten
Csak pár hónapja költöztünk férjemmel Amerikába, de mint tanítónő, már ez első perctől fogva érdekelt, hogyan tanítanak az itteni iskolákban. A cikkemben igyekeztem összeszedni a számomra érdekes, tanulságos dolgokat. Egyrészt remélem, hogy jó ötleteket lehet ellesni a leírásból, másrészt az olvasottak fényében saját iskolarendszerünk előnyeit is jobban értékelni tudjuk.

Az intézményről
Pár hete abban a megtiszteltetésben volt részem, hogy meglátogathattam egy igazi amerikai iskolai előkészítőt/óvodát egy Massachusetts-i kisvárosban. Az ide járó gyerekek 5-6 évesek, de a magyar rendszer szerinti első osztályos tananyagot sajátítják el az iskolai osztályokra jellemző napirendben, a mi óvodáinkra hasonlító környezetben. Az előkészítő egy éves, és itt a gyerekek megtanulnak 20-ig számolni, nyomtatott betűkkel írni és olvasni is. (Ennek okán az egyszerűség kedvéért iskolának és tanárnak fogom nevezni az intézményt és pedagógust.)
Amikor megérkeztem az épületbe, kaptam egy vendégkártyát, így hivatalosan is a csoporttal tartózkodhattam. A szülők is csak a felhatalmazó matricával felszerelkezve mehetnek be a gyerekek osztályáig.
Az épület egyik szárnya tartozik a 3 előkészítős csoporthoz. Nekik az elsősökkel közös, de a többiektől különálló kertrészük van. Az iskola előkészítővel és 8 osztállyal működik. A csoportba 16 gyerek jár. A terem tágas, szuperül felszerelt: 4 asztali számítógép, amin gyakorolhatnak a tanultakhoz kapcsolódóan, 6 körasztal – mind egy-egy szimbólummal megjelölve, kis konyha tányérokkal és két mosogatóval, egy elkerített sarokban szőnyeg körbe polcokkal, könyvekkel, táblával. A csoportoknak külön mosdója is van.
A terem fala a gyerekek munkáival, oktatási plakátokkal és inspiráló gondolatokkal van tele. Néhány ezekből:

  • Dolgozz keményen, játssz tisztességesen, tiszteld a másikat.
  • Légy kedves, amikor ez lehetséges. Mindig lehetséges. (Dalai Lama)

Usa1A tanárnőnek van egy állandó asszisztense, aki nap közben kíséri a gyerekeket, segít a fénymásolásban, feladatkiosztásban, udvari felügyeletben, az iskolabuszhoz kísérésben. Ez a feladatkör kicsit hasonlít a mi otthoni dadusunkhoz.

Reggeli szertartás
A gyerekek reggel csak 8-kor jöhetnek be a terembe, addig kint a szekrényeiknél kell várakozniuk. A 8 óráig terjedő időszak még a pedagógusok felkészülési ideje. Minden gyereknek van egy saját azonosítókártyája, amit a terembe érkezéskor egy kosárba raknak ezzel jelezve, hogy nem hiányoznak. A kártyán a nevük mellett a szüleik adatai, elérhetőségei is rajta vannak. Az első feladatuk a saját naptárjukba az aznapi dátum beírása. Ezután mindenki leül a szőnyegre, és egymásnak vagy maguknak olvasnak. Ha mindenki megérkezett, akkor kezdődik a nap. Együtt, szívre tett kézzel elmondják, hogy hűségesek lesznek Amerikához.

A szöveg a következő:
I pledge allegiance to the flag of the United States of America, and to the republic for which it stands, one nation under God, indivisible, with liberty and justice for all.
Ez magyarra átültetve:
„[Állampolgári] hűséget fogadok az Egyesült Államok lobogójának, és a köztársaságnak, amelynek jelképe, egy oszthatatlan nemzet Isten alatt, mindenki számára szabadsággal és igazságossággal.”
Részletesebben itt lehet olvasni a kérdéseket is felvető kis reggeli szertartásról.

USA5Utána következik a reggeli rutin további része. Minden információt kiraknak, megjelenítenek a táblácskákon, amivel teljesen ki van tapétázva az egész terem.
A megbeszélt kérdések a következők:
• hányadika van,
• a hét melyik napja van, milyen nap volt tegnap és milyen lesz holnap,
• hányan vannak a csoportban és hányan hiányoznak,
• hányadik napja van a tanévnek. (Pohárban spatulát gyűjtenek, amik helyi érték szerint vannak elhelyezve – 100 db a 100-as pohárban, 20 db a 10-es pohárban és 3 db az egyes pohárban az év 123. napján.)
Végül eljátszottunk egy mutogatással összekötött gyerekdalt. A tanítónő tehát igyekszik időnként kicsit megmozgatni a gyerekeket és amit lehet játékkal és énekléssel színesíti, hiszen még elég kicsik ahhoz, hogy hosszú ideig figyeljenek.
A figyelem felkeltésére xilofont használnak. Egy kongatás után a gyerekek befejezik a feladatukat és a fejük tetejére teszik a kezüket. Így biztosan nem fognak még az asztalon matatni.

USA3Utána következett a napi üzenet elolvasása a tábláról. A napi üzenet egy, a tanár által megfogalmazott mondat, amely… Amelyik szavakat már ismerték és/vagy már el tudták olvasni (pl. are, is) azok más színnel voltak kiemelve. Látogatásom napján a napi üzenet a napi tanulással és velem, mint vendéggel foglalkozott.

Órák
Délelőtt még öt órájuk volt a gyerekeknek.
Matematikaórán 20-ig számoltak egy páros játékban,valamint a több-kevesebb, mennyi a kettő közötti különbség kérdésével foglalkoztak szintén játékos formában. Hangsúlyt fektettek arra is, hogy ne csak egy megoldást nézzenek meg, hanem több jó lehetőséget is megbeszéljenek.
A nap közepén én három gyerekkel angol nyelvi fejlesztésre mentem. Nekik a második nyelvük az angol. Egy hallókészülékes kisfiú szintén fejlesztésre ment. Mi az angol óra első felében beszélgettünk, képek alá mondatokat írtunk, valamint uzsonnáztunk és közben a tanárnő képek alapján mesélt és kérdezgette a gyerekeket.
Egy külön rajztanárral volt ezután óránk, aki számomra szokatlan módon a szemléltető mintapéldányt a gyerekek előtt készítette el, közben kérdezgette őket, megbeszélték a munka menetét. Igazán élvezetes volt, ahogy bevezette a gyerekeket a munkába. Ezután mindenki elkészíthette a füzetébe a terveket, majd nekiálltak a színes papírból kivágni a számukra szükséges formákat, amiket felragasztottak a papírra. Az óra végén mindenki betette egy sok szintes papírtartóba a művét, amit legközelebb be tud majd fejezni.
Ami feltűnő volt, hogy bár mindennel el van látva a tanárnő – stócokban állnak a hatalmas színes kartonok, papírok, ettől függetlenül külön összegyűjtötte a gyerekekkel a még használható nagyságú lapokat, a kis fecniket pedig a papírgyűjtőbe tetette. Jól esett látnom, hogy annak ellenére, hogy jól el vannak látva mindennel, mégis odafigyelnek a takarékosságra.
Írás órán az egyes- és többesszámot gyakorolták a gyerekek, ez alapján kellett kitölteniük egy feladatlapot, majd a mondatnak megfelelően rajzot készíteniük. Aki készen lett, az a “kész feladatok” dobozba tette a munkáját, akinek még időre lett volna szüksége az a “még dolgoznom kell rajta” dobozba rakta a lapját. (Ezeket a lapokat hét végén hazaviszik a gyerekek.)
Ez után kicsit kimentünk az udvarra – eddig (kb. délig) nem volt a gyerekeknek szünetük csak annyi, amíg átmentek a rajzterembe meg onnan vissza, valamint amíg megették az uzsonnát. A havas, latyakos időnek köszönhetően volt, aki nyakig sárosan jött sorakozni, így pár gyerek hóangyalkázásra lett beutalva.

Usa2A munka java ez után következett. A gyerekek leültek a szőnyegre, és elővettek egy feladatot, amit már október óta csinálnak. Először összeszedtek nagy témákat, amik egy történet alapját képezhetik (egy hely, ahol voltál vagy ahova mennél; egy személy; valami, amit szeretsz). Utána mindenki írt magának címeket, és a következő hónapokban ezeket a meséket írták és írják meg. A megbeszélés után mindenki megkapta a mappáját, amiben az elkezdett vagy az üres “formanyomtatvány” volt, leültek egy asztalhoz, és dolgoztak. Csöndben, egyedül – ami azt hiszem szép teljesítmény egy csapatnyi öt évestől.
Én a tanárnővel egy kisfiú mellé ültem, aki megmutatta, eddig mit csinált. A tojásfestést mutatta be a kis 4 oldalas füzetében. A füzet elején cím, író, írás kezdete, belül gyönyörű, részletes rajzok, oldalanként pár mondat a lap alján található vonalakon. Ezeket elolvastuk, néhol kiegészítettük, közben a tanárnő feljegyzéseket készített az értékelő lapra, hogy nyomon kísérje a gyerek fejlődését.
A furcsa és lenyűgöző az volt, hogy a gyerekek csak a héten tanulták az utolsó betűt, és már hónapok óta írták a kis történeteiket. Az alapelv az, hogy nem baj, ha a gyerekek nem írnak helyesen, a lényeg, hogy meglegyen az írás és alkotás élménye. Nagyjából úgy hangozzanak a szavak, ahogyan kimondjuk őket, vagy találják el a szó első és utolsó betűjét, a többi már részletkérdés.:) (Pl. We r = We are) A munka végén bemutatta a tojásfestő kisfiú a munkáját, felolvasták a kis történetét.

A nap vége
A nap utolsó mozzanata egy nagy közös éneklés volt a többi előkészítős csoporttal. A három csoport összegyűlt az egyik szobában, és a három pedagógus vezetésével együtt énekeltek, mutogatós játékokat játszottak. Mivel minden csoport most fejezte vagy fejezi be az ábc-t, így a jövő hét pénteken mindenki beöltözik egy betűhöz tartozó állatnak. Mert hogy minden betűhöz tartozik egy állat és egy ének. És ezek nem csak olyan gagyi kis két soros énekek, hanem 3-4 versszakuk van, és mindenki fújja mind a 26-ot.  Ez azért nagyon szuper dolog! És végül a közös búcsúdallal mentek vissza a csoportok a szobájukba.

USA4Amikor vége a napnak (ez általában fél 3 felé van), akkor mindenki megy haza az iskolabusszal, vagy egy fizetős iskolán kívüli programra viszi el őt egy kísérő. Napközi nincsen. A szerdai nap fél 1-től viszont a tanároké. Ilyenkor vannak a megbeszélések, a fogadóórák.
Minthogy én pont egy szerdai (tehát rövidebb) napon látogattam meg az iskolát, így ebédelést a korai napbefejezés miatt nem láttam , de vagy az iskolai menüből választanak a gyerekek, vagy otthonról hoznak magukkal.

Összességében
Sok-sok mindent elraktároztam magamban ebből a napból – pozitív és negatív dolgokat is. Igazán izgalmas volt így belecsöppenni egy teljesen másmilyen iskolai rendszerbe. Megdöbbentő volt, hogy az ötéves gyerekeknek már nem nagyon van lehetősége a szabad játékra, sőt az iskolások ebédszünetig folyamatosan lekötött napirendje szerint élnek ők is.  Viszont tetszett az a személyre szabott, egyénre figyelő oktatás, amit sok feladatnál és helyzetben láttam.

Csenge

 

(A fényképeket csak illusztrációk.)Források: kép1, kép2, kép3, kép4,kép5

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s